Hej igen & Ocean Liners | Tidlös Personlig Stil | Audrey

Hej igen & Ocean Liners

Please - Choose Language - upper corner to the left! 

Hej igen & Ocean Liners

I somras var vi några dagar i London. Orsaken till vår vistelse var främst utställningen Ocean Liners - Speed and Style på Victoria & Albert Museum.

Det var en omfattande, mäktig visning i sitt slag som visade hur stora oceanångare under 1900-talet blev symboler för framgång och modernitet. (About… W&A)

Man kunde följa hur båtkonstruktioner, konst, arkitektur, inredning, dekor och möbler samt klädsel och andra kulturyttringar interagerade under det 20:e seklet. 

Det infinner sig absolut en viss känsla när man står inför de ”riktiga” objekten; enormt påkostade och lyxigt inredda fartyg med sina hytter, sängar, fåtöljer och ett otal andra objekt som människor brukat.

Dokumentära filmsnuttar visade hur livet ombord på fartygen kunde vara. Eftersom resan över Atlanten tog lång tid, bjöds det på en mängd olika typer av förströelse, vilket säkert var välkommet. Tänk er bara att spendera flera veckor utan mobiltelefon, ipad eller laptop! 

I entréhallen exponerades originaffischer från rederierna. Dessa visas i början av videoklippet nedan som ger ett utmärkt smakprov från utställningen. 

Exhibition Review – Ocean Liners: Speed & Style at the Victoria and Albert Museum

Från mitten av 1800-talet till sent in på 1900-talet revolutionerade  Oceanångarna resmöjligheterna på Atlanten.

169px-White Star Line

Poster of the "White Star Line" showing the Titanic. (1 Maj 2009)





RMS Mauretania (1906-1935) och RMS Olympic (1911-1935) och många andra fartyg var främst konstruerade för den stora emigrationsvågen. 

RMS Lusitania (1907-1915) och SMS Titanic (10-15 april 1912) som båda gick under blev säkerligen de mest kända och omtalade p g a sina tragiska öden. 

585px-First class dining saloon (9035458178)

RMS Lusitania "First class dining saloon, 1 January 1905"

Nedan bild på "Enskilt sovrum" på SMS Titanic.

618px-Titanic's B 59 stateroom

 "Stateroom B-59, decorated in Old Dutch style, March 1912"

Efter att US infört restriktioner mot att ta emot immigranter år 1921, satsade Rederierna, bl a Cunard Line och White Star Line, på de förmögna som hade pengar och tid att vistas i denna ”värld”. (Go London). 

Fartygen blev ofta mycket överdådigt inredda och kallades ”Flytande Palats”, häribland SS Normandie (1932-1942) , RMS Queen Mary (1936-1967) och SS Canberra (1961-1997).

SS Normandie (ship, 1935) interior

Grand dining room of the ocean liner SS Normandie (1935)

"Queen Mary hade festvåning, tre restauranger, turkiskt bad, sjukhus, kapell och synagoga, bibliotek, skrivrum, lekrum mm. Inredningen var det bästa tänkbara i art décostil och utfördes av Bromsgrove Guild som anlitat 30 konstnärer skulptörer och hantverkare. Exotiska träslag användes och fartyget kallades The Ship of Beautiful Woods.” - Här

1967 byggdes Queen Mary om till ett flytande hotell och museum och ligger i Long Beach i Kalifornien. Det öppnades 1971 för hotellgäster men även för  turister och konferenser.

För emigranter och vanliga resenärer var resan säkert lång och tröttsam medan de mer privilegierade kunde njuta av god mat och underhållning med musik och dans.

emilie-grigsby-three-quarter-length-portrait-seated-facing-slightly-right-1024 kopia - version 2

Klädseln blev i detta sammanhang något för de förmögna att satsa på,  artikel i Vogue Här.

Flera iscensättningar visade kläder som passagerare burit.  Bl a en dräkt som burits av Marlene Dietrich  och en klänning av Jeanne Lanvin från 1925 som burits av Miss Emilie Grigsby(1879-1964)

Kolla gärna Making an entrance – ocean liner style

Bland exklusiva föremål visades Hertigens av Windsor bagage av Maison Goyard (1940-tal). 

Runt en fiktiv swimmingpool visades dockor med tidstypiska baddräkter, en docka bar en bikini av Emilio Pucci, en helt modern variant, mycket lik den Här från 1968.

Som jag förstår går denna utställning vidare i september 2018 till Skottlands första designmuseum V&A museum i Dundee.

                    ———————————

Tankarna går gärna vidare till Svenska oceanångare:

Svenska Amerika Linien,  grundad 1915 av Dan Broström hade, fram till 1940 med sina många fartyg,  fört ca en halv miljon passagerare över till New York.

De venska oceanångarna gick under namnen S/S Stockholm (1900), S/S Drottningholm (1905), S/S Kungsholm (1928), M/S Gripsholm (1925) etc. Se vidare ”Nio Fartyg, Fem namn”.

319px-GarboandStiller

En av pasagerarna på S/S Drottningholm 1925 var Greta Garbo och Mauritz Stiller på väg till US. (Attribution  Jimmy Sileo)

På Sjöfartsmuseet i Göteborg visas just nu ”Amerikafeber - en guidad visning som visar på hur Svenska Amerika Liniens båtar ”burit många drömmar över Atlanten” (Gp 22 aug 2018)

Trunk

Avslutar med en bild på en Amerikakoffert av den typ som svenska emigranter använde. Jag har lyckats komma över en sådan, på botten låg en numrerad biljett som jag ännu inte forskat kring. 

Bildkälla*     *By Lianki 

Det är spännande att följa våra förfäders öden; själv har jag en morfar, en farbror och två fastrar som emigrerade under tidigt 1910-20-tal. Min far (f 1906) har berättat hur han körde sina syskon med häst och vagn till närmaste station. 

I min ägo har jag också några vackra vita linneservetter med logotypen GREAT WHITE FLEAT i vitt på vitt - troligen från någon av fartygen som ingick i The Great White Fleet (1907-1909). Får kolla vidare…

Önskar alla en fortsatt fin Sensommar!

Audrey

 Tidigare inlägg                                      Nästa inlägg


     ©tidlospersonligstil.se Göteborg 2013-2018 All rights reserved Email: info@tidlospersonligstil.se Denna sida är icke kommersiell Bildmaterialet i regel under licensen Creative Commons Skapad av Maivor Wickman Olausson